fredag 18. april 2014

Vårtur 17 april 2014

Det regnet smått og Alma, hunden til sønn i huset, og jeg gikk tur for å se på våren som faktisk har kommet ganske langt selv om vi skriver 17 april.2014
 
 
Disse søte "Gåsungene"
er velutviklet og begynner snart å drysse ut sine frø for å siker nye trær. Det er mange slag gåsunger fra forskjellige trær  Dette er antagelig rakler fra hun-selje . Han-seljen har rakler som er mer sølvgrå
 
 
Synes det er artig å fotografere turen min så her litt forskjellig av knopper og blomster.
 
Det er ikke alt jeg vet hva er i denne tilstand men det bærer bud om en sommer i vente.
 
                                                 Dette er i hvertfall bjørkerakler.
 
                       Rødhylleblomstene er i full fart og kommer samtidig med badene. De er lyse gule og er litt duskete i fasongen . Bærene blir røde og er fine å lage vin av. Jeg synes de er dekorative å ha i hagen, men de kan spre seg veldig. De vokser som små busker og blir ca 4-5 meter.

Det ser litt grått ut nå, men snart kommer det masse blomster
Kubjelle er snart i full fart


Kastanjeknopper så saftige at det renner av dem.


Spirene på blodlønn er vakre
Om våren kjøper jeg ofte slike små liljer og planter dem ut når de har gjort jobben som påskepynt.

En fin hvit pute med Alyssum

Denne søte primulaen hadde flyttet øverst i hagen . I blant lurer men på hvem som flytter dem.


Denne lille løkblomsten har nok blitt med noe jord og holder til øverst på tomta,nær blåveisen

Her sees litt av eiendommen vår og  Alma til venstre.

 
 
 En egen liten privat blåveistue som har vokst  der av seg selv
 
 
Det er fullt med hvitveis rundt her nå.

 
Knoppene på prydepletreet er fine

 Det ser litt grått ut nå, men om litt er det fullt av blomster her
 

Judasøre kaller jeg denne. Den har sikkert mange Norske navn.

Topp primula er i full fart.

Her masse fløyelsblad som  snart vil  være fullt av magneta røde blomster.
Soppene har jeg laget selv av en  ball som jeg har delt og malt .
 

 
 

                                                                     



 
 
Denne vakre julerosen er spesielt fin synes jeg.
Mange perleblomster er også dukket opp
Sommerhjelpen er også tilstede :)
Disse to er nykommere på bruket og får lov å pynte opp ved inngangen
Og med dette bilde sier jeg fortsatt god påske.
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar