mandag 29. mars 2021

Våren 2021med ny "dille"

 Jeg er vist ikke noen god blogger, men nå glimter jeg til litt, tross at jeg har fylt 80 år  ,og har mange   interesser .

Jeg har fått en ny dille, ( jeg har mange), nemlig Vildpelargonier . Jeg visste og vet fremdeles lite om disse plantene, så jeg tenkte at jeg kunne dele det jeg lærer og finner ut  med flere,  siden det finnes lite bøker og blader om dette emnet .

  Disse plantene er rene arter, og det finnes et begrenset antall , mener å ha lest 280 arter ,De  er opprinnelige  foreldre til andre  pelargonier . Disse artene er inndelt i "seksjoner", og navnene skrives alltid med bare små bokstaver  P. cotyledonis  osv.

Jeg var ikke klar over hvilke skatter dette var, og jeg har hatt flere av dem,. Det finnes lite materiale om disse ville, og jeg tenker å lære meg mer om dem og dele med dere 

Nå prøver jeg å få tak i nye, og har sådd noen ,og noen hadde jeg fra før . Denne  P.cotyledonis , som også kalles    “Old man live forever” 



 Den vokser vilt bare på ST. Helena Og P.cotelydonis er den enste i  Seksjonen:  Isopetalum. Den er en sukulent og går i dvale, har runde blader uten fliker og kritthvite blomster  Den får en grov vedaktig stamme  Den kan ligne en bonsai i vekst . 

Hvis du søker opp Seksjonen: Isopetalum, får du opp bare P.cotyledonis  Søker du opp andre kan du få opp flere


Campylia
Chorisma
Ciconium
Cortusina
Glaucophyllum
Hoarea
Isopetalum
Jenkinsonia
Ligularia
Myrrhidium
Otidia
Pelargonium
Peristera
Polyactium
Reniformia
Subsucculentia
 Sectionless     

Det er for tiden fullstendige beskrivelser av 153 arter, omtrent halvparten av slekten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar